De grot (2001)

Beoordeling 6.5
Foto van een scholier
  • Filmverslag door een scholier
  • 4e klas vwo | 1389 woorden
  • 19 februari 2002
  • 65 keer beoordeeld
Cijfer 6.5
65 keer beoordeeld

ADVERTENTIE
Overweeg jij om Politicologie te gaan studeren? Meld je nu aan vóór 1 mei!

Misschien is de studie Politicologie wel wat voor jou! Tijdens deze bachelor ga je aan de slag met grote en kleine vraagstukken en bestudeer je politieke machtsverhoudingen. Wil jij erachter komen of deze studie bij je past? Stel al je vragen aan student Wouter. 

Meer informatie
FILM ANALYSE PLAN FILM: De Grot
REGISSEUR:Martin Koolhoven
LAND: Nederland
JAAR: 2001
ACTEURS: Marcel Hensema, Fedja van Huêt, Kim Huffman en erik van der Horst DEEL 1: ALGEMEEN VERHAAL Vraag 1 Beschrijf zo kort mogelijk waar de film over gaat. De film gaat over Egon Wagter. Egon heeft op een jeugdkamp, toen hij 14 jaar was, Axel de Graaf ontmoet. Ze zijn toen goede vrienden geworden. Hij rookte met hem zijn eerste jointje en hij had voor het eerst seks met een meisje. Axel was een erg brutaal jongetje. Ook ontmoete Egon op dat kamp een meisje, Marjoke, waarop hij verliefd raakte. Hij wilde geoloog worden en zij ook. Egon was erg onder de indruk van Axel en hij verdween niet meer uit zijn leven. Een paar jaar later komt Egon Axel toevallig weer eens tegen. Egon is dan geologie aan het studeren en Axel is erg druk met allerlei vage zaakjes in de onderwereld. Axel nodigt Egon uit om een keertje naar ‘de Grim’ te komen, waar hij woont. Egon gaat hierheen en komt er vervolgens dagelijks. Dit is niet goed voor zijn studie en besluit om zijn contact met axel te verbreken. Hij studeert af en trouwt een aantal jaren later. Het lukt hem niet om als geoloog werk te vinden, dus gaat hij aardrijkskunde geven op een middelbare school. Tot hij op een dag een advertentie in de krant ziet staan van een geologische expeditie en ze zoeken nog een geoloog. Hij is meteen erg geïnteresseerd en wil graag mee. Er is alleen een groot nadeel en dat is dat hij
fl. 40.000,- bij elkaar moet zien te krijgen wil hij mee mogen. Hij heeft geen flauw benul hoe hij hieraan moet komen en besluit Axel om hulp te vragen. Axel heeft een klusje voor hem. Hij moet een koffertje Ratanak binnen smokkelen. Als dit hem eenmaal gelukt is moet hij het koffertje daar aan een vrouw geven. Als hij op de ontmoetingsplaats is komt de vrouw eraan. Na wat gepraat willen ze allebei vertrekken, maar er komen 2 jongens die hun neersteken en er met het koffertje vandoor gaan. Axel en de vrouw, die Marjoke blijkt te zijn, kruipen naar elkaar toe en sterven in elkaars armen. Vraag 2 Probeer nu aan te geven door welke stukken in de film het volgen van het verhaal bemoeilijkt wordt. Denk hierbij aan onduidelijkheden in het verhaal (bijv. wie heeft wie vermoord?), flashbacks, plotselinge overgangen naar andere personages, beelden die niet thuis lijken te horen in de film etc. Het verhaal is erg moeilijk te volgen door de vele flashbacks. Bovendien lopen er 4 verhaallijnen door elkaar. Het ene verhaal is de situatie die zich in Ratanak afspeelt, het andere verhaal is de geschiedenis van Egon en Axel, nog een ander verhaal is de geschiedenis van Marjoke en tot slot ook nog het verhaal van de gebeurtenissen na de moord op Egon en Marjoke. Als ik het boek van ‘de Grot’ niet had gelezen, had ik van de film niet veel gesnapt. De film sprint namelijk er abrupt over van de ene naar de andere gebeurtenis.
ACTEURS Vraag 3 Welk personage uit de film vond je het meest overtuigend overkomen? Geef daar twee redenen voor. Doe dit ook voor het personage dat je het minst overtuigend vond. De personage die ik het meest overtuigend vond overkomen is Axel de Graaf. Bij hem kreeg ik echt de indruk dat hij een onderwereldfiguur was, een mislukkeling. Zijn houding was tijden de hele film ook goed, want hij liep er steeds bij alsof het hem allemaal geen bal kom schelen. De personage die ik het minst overtuigend vond overkomen is een vriendinnetje van Egon. Axel had eigenlijk een afspraakje met haar, maar hij had geen zij, dus had hij Egon gestuurd. Op het moment dat ze de deur open doet is ze kwaad, maar ze komt verreweg van kwaad over. Ze stond daar echt maar een beetje haar tekst op te dreunen. Ook haar houding is niet gemotiveerd, want die is net als die van Axel, alsof het haar geen bal kan schelen, terwijl dat helemaal niet bij haar rol past. Vraag 4 Als er in de film bekende acteurs/actrices spelen, probeer dan aan te geven in hoeverre deze rol van andere rollen die ze speelden verschilt. Er spelen in deze film geen acteurs die voor mij bekent zijn. LOKATIE/SET-DRESSING Vraag 5 Sluit de locatie en setdressing aan bij het verhaal van de film? Geef drie voorbeelden. De kostuums bestaan uit gewone dagelijkse kleding dit sluit aan bij het verhaal want het is een verhaal over gewone mensen. Zo loopt Egon gewoon in een spijkerbroek met een blouse en Axel loopt er slordig bij. De gekozen locatie pas bij het verhaal. Zo versterkt de afgelegen parkeerplaats de geheimzinnigheid en de spanning van de overdracht van het koffertje. Ook de locatie van het kamp is goed gekozen, want de kleurrijke, afgelegen en heuvelachtige omgeving benadrukt de stemming dat de kinderen daar echt zonder hun ouders op vakantie zijn en het echte vakantie gevoel ‘lekker ver weg van de bewoonde wereld.’ Vraag 6 Geef kort aan hoe de locatie en/of setdressing in jouw ogen (nog) beter zou kunnen. Bijv. andere stad, andere tijdsperiode, andere kleding, etc. Ik zou de setdressing wat moderner maken. Nu heeft iedereen zoiets van: ‘dat was vroeger zo.’ Ik denk dat je de mensen meer aan het denken zet als dit verhaal zich in deze tijd had afgespeeld. De kijkers gaan zich afvragen of deze situaties nu ook nog kunnen voorkomen. Dan komt het verhaal nog realistischer over. DEEL 2: FILMTECHNIEK CAMERA Vraag 7 Hoe zou je het cameragebruik in de film typeren? Bijv. rustig, onrustig, langzaam, snel etc. Het cameragebruik tijdens deze film is rustig. Dit zorgt voor een objectieve kijk op het verhaal. De aandacht blijft zo bij de verhaallijn. Dat is bij deze film ook erg belangrijk, omdat er zoveel verschillende verhalen door elkaar lopen. Een opvallend of onrustig cameragebruik zou ervoor zorgen dat het verhaal nog ingewikkelder werd. Vraag 8 Probeer een scène in de film aan te wijzen waarin het cameragebruik, door af te wijken van de rest van de film, een bepaald effect te weeg brengt. In de scène waarin Egon en Axel in de tent sex hebben met de 2 zusjes, zorgt het cameragebruik voor een versterking van de gebeurtenis. Tijdens deze scène is alleen de tent in beeld en wordt er gefilmd vanaf het voeteneinde. Het lijkt zo net alsof je zelf ook in die tent aanwezig bent. GELUID Vraag 9 Geef een voorbeeld van zowel versterkende als tegensprekende muziek uit de film. Probeer in het tweede geval te omschrijven wat het effect is van muziek die niet bij het beeld lijkt te passen. In de danszaal van ‘de Grim’ wordt harde muziek gedraaid. Dit versterkt het feestvieren en het gevoel dat ze in een andere wereld leven, beter en leuker dan de realistische wereld. Tijdens de scène waarin Egon viert dat hij doctor geologie is, is de muziek tegensprekend met de sfeer. De muziek die er gedraaid wordt is namelijk opgewekte vrolijke, vrij snelle muziek, terwijl het maar een saaie receptie is, want iedereen zit saai met een sigaar in z’n mond te praten. Dit zorgt voor een tegenstrijdig effect. De muziek geeft dit aan dat er wat te vieren is, maar de acteurs gedragen zich niet feestelijk. Erg raar om naar te kijken. Het lijkt zo net alsof het beeld en de muziek niet bij elkaar horen. MONTAGE Vraag 10 Hoe zou je de montage in de film beschrijven? Bijv. opvallend, onopvallend, druk, traag, etc. De montage van deze film valt wel op. Er komen veel flashbacks in de film voor, die vaak niet aansluiten op de gebeurtenis van te voren. Het levensverhaal van Egon wordt aan de hand van een aantal shots samengevat. De regisseur heeft echter geen gebruik genaakt van vele korte shots, want dit zou de film alleen maar nog ingewikkelder en moeilijker te volgen maken. Vraag 11 Probeer kort uit te leggen wat voor effect deze manier van monteren heeft. De kijker moet zo in zijn hoofd de shots in de goede volgorde gaan plaatsen, om zo een chronologisch beeld van het verhaal te krijgen. De regisseur geeft je de puzzelstukjes en jij mag gaan puzzelen. Hierdoor moet je de hele film door goed blijven opletten en kun je geen stuk missen.

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.

Andere verslagen van "De grot (2001)"