Hoe kies jij een studie?

Daar zijn wij benieuwd naar. Vul onze vragenlijst in en bepaal zelf wat voor beloning je daarvoor wilt krijgen! Meedoen duurt ongeveer 7 minuten.

Meedoen

Mijn visie op de Crisis

Beoordeling 4.9
Foto van een scholier
  • Opstel door een scholier
  • Klas onbekend | 708 woorden
  • 8 juni 2001
  • 19 keer beoordeeld
Cijfer 4.9
19 keer beoordeeld

ADVERTENTIE
Overweeg jij om Politicologie te gaan studeren? Meld je nu aan vóór 1 mei!

Misschien is de studie Politicologie wel wat voor jou! Tijdens deze bachelor ga je aan de slag met grote en kleine vraagstukken en bestudeer je politieke machtsverhoudingen. Wil jij erachter komen of deze studie bij je past? Stel al je vragen aan student Wouter. 

Meer informatie
Om te beginnen over dit onderwerp is het belangrijk dat je weer wat de crisis nu eigenlijk inhoud. Doordat mensen hun heil voornamelijk ergens anders gaan zoeken (Verlichting), ontstaat de crisis van de Moderniteit. Men gaat in de crisis op zoek naar een nieuw zingevingsysteem: de idealen bleken na 1945 niet ideaal meer te zijn. Het communisme, het nationaal socialisme, de multiculturele samenleving en de wetenschap gaven geen afdoende antwoorden meer. Dus de grote verhalen verloren hun geloofwaardigheid. Natuurlijk moeten de mensen hun heil ergens anders zoeken. Dat gebeurde ook, want vanuit de crisis ontstonden drie groepen. Dit zijn als het ware de antwoorden die volgde op de crisis. De groepen zijn: het fundamentalisme, de New age en het postmodernisme. Het fundamentalisme gelooft dat alles wat zij doen enzovoort goed is, doordat zij toch eigenlijk een zingeving miste. Zij vonden de waarheid in de boeken. Het fundamentalisme biedt houvast als je twijfelt en eert de traditie. Er zijn ook strenge regels in het fundamentalisme. Dit was het eerste antwoord op de crisis. Het tweede antwoord komt in de vorm van de New age. Deze mensen gaan op zoek naar spiritualiteit. Zij denken dat er een nieuwe tijd aan zal breken, waarin de mens zijn ware plaats in de natuur weer in zal nemen. New age wijst de normale wetenschap af en grijpt terug op bijgelovige verschijnselen. De mens is volgens de New age goed (goddelijk). Het laatste antwoord is totaal het tegenovergestelde van deze twee vorige antwoorden. Het is het postmodernisme. Deze beweging komt uit de kunst voort. Alle grote verhalen worden failliet verklaard. De postmoderne mensen moeten het met onzekerheden doen; ze hebben geen houvast. Ook hechten ze veel waarde aan hun eigen individualiteit. Maar wat is nu positief en wat is er nu negatief aan deze antwoorden? Natuurlijk heeft iedereen daar een ander antwoord op. Het fundamentalisme heeft als positieve kant dat zij een zingeving hebben gevonden en zo ook houvast hebben in hun leven. Langs de andere kant kun je fundamentalisten ook egoïsten noemen, omdat zij denken dat alleen wat zij zeggen goed is. De strenge regels zullen ook weleens conflicten op kunnen leveren. Deze laatste twee dingen kun je dus als negatief beschouwen
De New age heeft als voordeel dat ze in de toekomst kijken en daar ook daadwerkelijk in geloven. Dat de mens goed (goddelijk) wordt beschouwd is misschien wel één van de mindere kanten van de New age. Want niet elk mens is per definitie goed (althans niet geheel). In elk mens zit zowel goed als kwaad. Er is wel één ding in de New age dat zowel positief als negatief kan worden benaderd: de bijgelovigheid. Dit kan een positieve en een negatieve uitwerking hebben. Natuurlijk heeft postmodernisme ook positieve en negatieve kanten. Dat de grote verhalen failliet zijn verklaard zweeft er een beetje tussenin. Het is misschien negatief dat de mensen moeten leven met onzekerheden. Toch is het misschien positief als je individueel bent, want dan ben je niet afhankelijk van andere of bepaalde voorwerpen (de boeken bijvoorbeeld). Nu zal ik dit alles eens bekijken als ik kijk naar mijzelf. Als ik de vragenlijst in het boek heb gezien en gemaakt, zie ik dat het meer een mengeling van deze drie reacties/antwoorden. Ik zie wel dat ik grotendeels toch meer naar de New age toe neig, maar toch is het niet geheel zo. Ook fundamentalisme en postmodernisme nemen, net zoals de New age, een deel in mijn leven in. Tegenwoordig is het wel bij bijna iedereen zo dat men te maken heeft met een mengeling van deze reacties/antwoorden. Natuurlijk bestaan er nog steeds mensen en groeperingen die nog wel extreem naar één van deze drie reacties/antwoorden neigen. Bij mij is het zo dat het een mengeling is. Je kan het ook goed zien aan de hand van de stellingen die bij het so zijn gebruikt. Ik was het niet altijd even eens met de stellingen en zo kon je ook zien dat ik in een mengeling zit. In de klas was ik het met een groepje erover eens dat wel bijna allemaal een mengeling zijn! Je ziet dat dit uiteindelijk toch een hele gecompliceerde kwestie is. Vooral als je het aan de hand van jezelf moet gaan bekijken

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.